Når folk i dag starter sin bedrift, så skal det ofte handle om noe helt nytt. Det er tross alt gøyere å komme opp med noe nytt, enn simpelthen å starte en restaurant eller kopiere andre bedrifter. For å nyskape, så kreves det derimot en helt enorm kreativitet. Vi tenker ofte at det er helt umulig å komme opp med noe nytt, men kanskje er det ikke så vanskelig som vi faktisk tror. Det har seg jo tross alt sånn at på et eller annet tidspunkt så fant noen mennesker opp bilen, computeren, internettet og en rekke andre produkter og tjenester som vi nyter i dag. Den gang da tenkte nok mange det samme som vi mange grundere gjør i dag, men allikevel var det noen som tok steget ut av komfortsonen og laget disse produktene. Hvordan skal du kunne gå ut og gjøre det samme den dag i dag?
Selvfølgelig finnes det ingen direkte oppskrift, og det er heller ikke det denne artikkelen prøver å oppnå. I stedet finnes det gode metoder for å skape kreativitet. En metode som har blitt brukt av mange bedrifter i USA for å starte den kreative workflowen i folks hoder er “fartsdump” problemet. Denne aktiviteten spør enkelt og greit deltakerne om hvilke problemer de kan se vedrørende fartsdumper. Først kan du spørre deltakeren om 5 problemer. Kanskje sier de at det er kjipt å kjøre over, at det sakker trafikken, eller kanskje til og med at bilen får skader. Det er dog bare de mest åpenbare problemene. Spør så hvilke andre problemer som kan oppstå. Kanskje sier de etter en lengre tenkepause at bilene kjører raskere imellom fartsdumpene, at de må akselerere og dermed brenne mer drivstoff enn uten dumpen eller at den fører til at høye personer i baksetet slår hodet i taket.
Det er derimot ikke før du skviser ut de siste svarene av gruppa at det virkelig kommer noen gjennomtenkte svar. For enkelte tar det 15 svar å gå tom for alternativer, mens for andre kan det ta over 30 svar. Kanskje kommer de ansatte her opp med svar som at ambulanser og annen livreddende transport blir forsinket, eller kanskje at kaffekoppen kan søle. Det finnes rett og slett så mange forskjellige svar her. Interessant nok er nok ikke denne aktiviteten den som bringer frem innovasjonene direkte, men heller bare forbereder. Allikevel var det en person i USA som brukte kaffekoppens søl til sin helt egne innovasjon. Ved å bruke den samme teknologien som står bak måten en SegWay holder seg oppe, så bød denne mannen på en innovasjon som skulle holde væsken på likt nivå gjennom hele turen. Med hans teknologi er det rett og slett umulig å søle, selv om et jordskjelv skulle inntreffe til og med.
Igjen så er dog poenget med øvelsen kun å fremprovosere kreativitet. Etter en slik øvelse, så vil dine ansatte være mer på alerten hva gjelder å se ting fra andre perspektiv. Før du vet ordet returnerer de til sine arbeidsoppgaver og ser noe helt nytt. Det finnes også en rekke andre lignende aktiviteter. Sett i gang slike i dag for et miljø på arbeidsplassen som byr på innovasjon. For hvem har ikke lyst til å finne opp det neste store konseptet? Det er dine ansatte og ditt ansvar, så sett i gang i dag da vel!