Miljøhensyn og bærekraftig utvikling er i vinden som aldri før, og det grønne skiftet preger prat i gaten. Og godt er det! Her er det også viktig at selskaper – både store og små – går foran som et godt eksempel. Ikke bare er det nødvendig for miljøets del å ta bedre vare på det, det er også økonomisk gunstig. Klimaforandringene kommer til å prege næringslivet fremover, og da gjelder det for bedrifter å være oppdatert på bærekraft.
Ulike bedrifter er veldig forskjellige, men det finnes likevel noen generelle tips som alle kan dra nytte av. Foreta en nullpunktsanalyse, og spør deg selv hva kundene dine så vel som de ansatte tenker angående bærekraft. Bedriftens merkevare og verdiskapning spiller en stor rolle for forholdet til bærekraft.
Fokus på innovasjon
Det er også viktig å tenke innovasjon. Den stadig voksende globale middelklassen vil oppleve større knapphet i forbindelse med ressurser, derfor handler bærekraft om innovasjon og effektivitet. Derfor bør du spørre deg selv hvordan ressurser kan brukes bedre med klima i tankene. Her er det viktig å involvere de ansatte og forklare dem viktigheten av det hele, særlig dersom omstrukturering blir nødvendig.
I fremtiden vil mange typer bedrifter være overflødige, skal vi tro ekspertene. De første som i så måte ryker, vil være bedrifter med bakstreverske holdninger. Ikke å ta høyde for den bærekraftige utviklingen blir uglesett av de fleste, og presset som legges på bedrifter er i de flestes øyne absolutt på plass. Klarer du å vise at bedriften bryr seg om miljøet, kommer du langt.
Måten bedriften promoterer seg selv, er Alfa og Omega her. Tenk for eksempel på firmagavene bedriften gir ut. Er drikkeflaskene med bedriftens logo påtrykt av resirkulert plast? Eller kanskje du gir ut handlenett, slik at du oppfordrer kunder til å ikke benytte seg av vanlige plastposer? Det finnes mange slike småting du kan gjøre.