Selv om de fleste av oss har hørt om kunstig intelligens, så har nok de færreste tenk nøyaktig over hva det betyr og innebærer for oss mennesker. Den ene dagen slår computeren en sjakkmester og den andre snakkes det om at disse skal ta over verden. Det er simpelthen ikke enkelt å gjøre seg klok på hva dette konseptet handler om. Dersom en ser på kunstig intelligens innenfor business derimot, så kan en allerede se mange direkte effekter. Disse er spennende for bedrifter å utforske, fordi de kan utføre jobbene bedre, raskere og mer effektivt enn det mennesker noensinne kan drømme om å gjøre.

Det finnes ufattelig mange bruksområder for kunstig intelligens, og egentlig handler det meste om hvordan vi finner bruksområder, ikke at vi må finne opp noen ny teknologi. For eksempel kommer kunstig intelligens i form av evnen til å oppfatte språk. Dette gjør mobilen din mest sannsynlig hver eneste dag når du snakker til den. Samtidig kan også din mobil lytte og svare tilbake med sin egen stemme. Dette er de to kanskje aller enkleste, men beste eksemplene på hvordan kunstig intelligens virker. I tillegg kan kunstig intelligens gjenkjenne både objekter og ansikter. Du har helt garantert forsøkt å tagge enkelte individer over Facebook, men før du kan finne frem navnet, så vet allerede Facebook sine algoritmer hvem som er på bildet.

Hvordan kan så denne teknologien brukes i bedrifter? Naturligvis brukes stemmegjenkjenning og robot tale av mobiler, og evnen til å gjenkjenne bilder av Facebook. Men hva er noen bruksområder utenom dette? Et spennende bruksområde som har blitt mer og mer populært for bedrifter er hvordan kunstig intelligens kan opererer chatter på sider. Ofte sier vi at det er irriterende å snakke med roboter over chat, men ny studie viser at vi egentlig ikke merker forskjellen. I en studie snakket folk med roboter og mennesker over chat, og de la ikke engang merke til forskjellene.

Innen bilde gjenkjenning er det også mye potensiale. Her kan en gjøre alt fra å måle eksponeringen av reklame under en TV-sending til å oppdage kreft i individer. Spennet i bruk er altså helt ekstremt og det understreker nok engang hvorfor denne teknologien vil ta over mange jobber. Vi må derfor være litt påpasselige, og dersom du eier en bedrift, så er du selv ansvarlig for å se til at din utvikling og bruk av kunstig intelligens er forsvarlig, samtidig som du lykkes med dine mål!